Seksuele uitbuiting is voor de meeste jongeren een ver van hun bed show. Een verborgen wereld waar jongeren niets of weinig van weten. Terwijl jongeren juist bijzonder kwetsbaar zijn om in de handen te vallen van een mensenhandelaar. Jongeren brengen veel tijd door op social media, en zien niet altijd waar gevaar schuilt. Om jongeren meer te leren over seksuele uitbuiting zijn er meerdere filmpjes ontwikkeld. Hieronder lees je per video hoe je deze kunt inzetten in de bewustwording bij jongeren

Steeds meer slachtoffers mensenhandel door social media

In deze video luister je naar een verhaal van een mensenhandelaar. Je hoort hoe een dader van seksuele uitbuiting te werk gaat. Veel jongeren geven aan dat ze niet bekend zijn met de werkwijze van een dader. Ze denken vaak nog aan een traditionele loverboy als we het hebben over mensenhandel en seksuele uitbuiting. De wijze waarop slachtoffers in de handen vallen van een mensenhandelaar lijkt niet meer op vroeger. Social media speelt een hele belangrijke rol bij het ronselen van slachtoffers. Soms worden er lukraak honderd berichtjes eruit gestuurd, met de hoop dat er één iemand hapt. Jonge meisjes en jongens worden afgeperst met naaktmateriaal en belanden soms al binnen 24 uur in een uitbuitingssituatie.

Gebruik onderstaande links naar Youtube
om de filmpjes makkelijk te delen.

Wil je de video-bestanden ontvangen?
Neem dan contact op.

Het is belangrijk dat jongeren weten wat mensenhandel is, en hoe een dader van seksuele uitbuiting te werk gaat. Laat deze video in de klas zien, of deel het via website of social media. Op www.ditisookmensenhandel.nl lees je meer over wat je kunt doen als je je zorgen maakt, wat de signalen van mensenhandel zijn of lees je ervaringsverhalen van slachtoffers en professionals.

Loverboy of liefje?

Jongeren zijn dagelijks meerdere uren per dag op social media te vinden. Ze kijken filmpjes en foto’s, staan in contact met hun vrienden en sommige gaan ook in gesprek met vreemden. Deze jongeren hebben bewust een openbaar account om gevonden te kunnen worden door andere. Er ontstaan goede vriendschappen over de hele wereld. Social Media is een prachtige manier om in contact te komen met andere jongeren. Maar er schuilt ook een donkere kant achter social media. Je ziet niet wie er achter een leuk berichtje schuilt, en welke bedoelingen diegene heeft met het berichtje.

In deze video stellen we jongeren de vraag: Loverboy of Liefje? Door wie denk jij dat dit berichtje is gestuurd? We willen bij jongeren een bewustzijn creëren dat er mensen op social media ook slechte bedoelingen kunnen hebben. Kijk dit filmpje in de klas en ga ik gesprek met elkaar over social media. Of deel dit filmpje via je website of social media kanalen. Op www.ditisookmensenhandel.nl lees je meer over wat je kunt doen als je je zorgen maakt, wat de signalen van mensenhandel zijn of lees je ervaringsverhalen van slachtoffers en professionals.

Snippets

Hieronder download je in verschillende formaten snippets uit de video Loverboy of Liefje. Deze snippets kun je gebruiken als teaser naar de complete video. Plaats de volledige video op je social media, en deel in de stories van Instagram een korte teaser.

Pleger mensenhandel

Een kwalitatief onderzoek naar plegers van seksuele uitbuiting van minderjarigen (12-16) die in instellingen verblijven en/of op het (voortgezet) speciaal onderwijs zitten in Zuidoost-Brabant.

Betrokken partijen

Logo Zorg- en Veiliheidshuis de Markiezaten